Indholdsfortegnelse
6. Arbejdstøj og sikkerhedsregler
7. Firmabiler og brug af egen bil
8. Mobiltelefon – mobil politik
10. Medarbejderudviklingssamtale
13 Politik ift. dokumenthåndtering og IT-sikkerhed
14. Facebook og andre sociale medier, venskaber og gaver
HabitusHuset Bøgelund og Habitus Bøgelund Job og Uddannelse.
Virksomhedens kontaktinformation
HabitusHuset Bøgelund CFU og Habitus Bøgelund Job og Uddannelse:
- Bøgelund CFU Unge Gruppen 21727887/26890399
- Bøgelund CFU Voksen Gruppen 30591399/ 30547399
- Job og uddannelses Ekstern Gruppen 60433899/28990399
- Job og Uddannelses Gruppen 26300399/20137399
- Mail: saer@habitus.dk eller haer@habitus.dk
- Hjemmeside: bcfu.dk eller Habitus.dk
Vigtige telefonnumre:
- Botilbudsleder Søren Ærø mobil 30350399
- Administrativ leder Helle Ærø mobil 40270399
- Daglig leder Dorthe Daa Therkelsen for UG, VG og EG mobil 20140699
- Daglig leder Jesper Sigaard for Job Gruppen mobil 25257741
Velkommen til HabitusHuset Bøgelund CFU og Habitus Job og Uddannelse
Vi tilbyder en arbejdsplads med en spændende og udfordrende hverdag.
Hverdagen udspringer i seriøsitet og respekt omkring det pædagogiske arbejde og den enkelte borger.
Vi tilbyder en arbejdsplads i udvikling med stor faglighed, rummelighed og respekt.
Hvor der er plads til forskelligheder, men vi arbejder altid ud fra samme værdigrundlag.
Vi arbejder ud fra fælles kulturforståelse og med fokus på et bæredygtigt fællesskab, hvor vi har fokus på tydelighed, åbenhed og ærlighed og hvor vi hele tiden arbejder sammen for at opnå et fælles mål.
Vi har fokus på opgaven, derfor har vi ansat flere forskellige fagligheder til at understøtte de bedste behandlingsforløb.
Derfor er opgaver og ansvar fordelt ud fra den uddannelse og de kompetencer vi hver især har.
Der er mulighed for faglig og personlig udvikling – dette sker via supervision, personalemøder, læsning af faglitteratur, kurser, uddannelse, sparringssamtaler og udviklingssamtale.
Ansættelsen vil starte med en ”Oplæringsperiode”, hvor du vil blive sat ind i såvel den pædagogiske og praktiske hverdag – så du derved bliver i stand til at udføre de fleste opgaver selvstændigt.
Som ansat er du en del af et team af dygtige medarbejdere med stor erfaring inden for behandlingsarbejde.
Vores kunder skal kende os som en professionel virksomhed, der arbejder ud fra en anerkende tilgang, har en høj faglighed, og leverer arbejde i høj kvalitet.
Vi forventer at du som medarbejder:
- Overholder de nedskrevne politikker der er på Habiteket, teamwebsted og i BCFU personalehåndbog, samt de link den henviser til.
- Deltager i arbejdsopgaverne både pædagogisk og af praktisk karakter.
- Er aktiv deltagende i rengøring: Hver dag og nat fokuseres der på at opretholde et pænt hus. Opgaverne er delt ud på ugedagene og vil fremgå som en reminder på Too do listen.
- Tager ansvar for læring ud fra de faglige kompetencer du er ansat med og kan formidle disse til borgerne.
- Er opmærksom på at kende grænsen mellem privat, personlig og professionel.
- Har fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed og sørger for at benytte sikkerhedsudstyr, når opgaven kræver det.
Vi forventer at du som kollega:
- Kan samarbejde på tværs med mange forskellige faggrupper og kollegaer, hvor der er fokus på borgerne og det faglige.
- Anerkender at forskellighed giver styrke.
- Er ansvarsbevidst over for såvel dit som andres arbejde.
- Er fleksibel og omstillingsparat og er villig til at gøre en ekstra indsats, når virksomheden har brug for det.
- Medvirker til at holde en ”god tone” på arbejdspladsen, så ingen føler sig stødt af dit sprogbrug.
- At du overleverer vagten til dine kollegaer, så de er i stand til at arbejde videre på opgaverne.
- Orienterer ledelsen, hvis du oplever udfordringer vi skal have kendskab til
VELKOMST OG OPLÆRING
1. Velkomst og Onboarding
Du kan læse mere om dine ansættelsesforhold på Habiteket.
- Du vil modtager et velkomstbrev fra Habitus Akademi velkomst, intro til hvordan Habitus akademi er opbygget og login oplysninger. Tidsrammen for gennemførslen er 2 mdr. efter ansættelsen.
- Du får tilsendt link til BCFU intern information, som skal læses inden for den første mdr. af ansættelsen.
- Du vil få en introduktion til Habiteket, som er en vidensbank og informations platform. Der vil være obligatoriske læsning, som skal være gennemført senest 3 mdr. efter ansættelsen.
- Du får en mentor som skal sikre du får den nødvendige viden, så du kan udføre dit arbejde tilstrækkeligt. Der er et introduktionsskema med fast dagsorden.
- Du vil have 2-3 følvagter inden du indgår i normeringen.
- Dagligleder eller vores koordinator for oplæring afholder et opstartsmøde med dig og aftaler oplæringsforløb med dig der er ny medarbejder.
- Arbejdstiden kan fordele sig mellem dag- døgnarbejde – weekend – helligdage og aftales i samarbejde med ledelsen.
- Du kan tilgå mødeplanen hjemmefra.
- Du skal løbende orientere dig på mødeplanen, da der kan ske ændringer og det er derfor dit ansvar at du møder på de arbejdstider der står på mødeplanen.
Indmøder, bytte vagter og afspadsering
Vigtigt du læser ”Afspadsering” under Habiteket.
- Vi forventer, at de anførte tidsrum på mødeplanen, er den effektive arbejdstid, dvs. du møder på arbejdsstedet og er klar til at gå i gang med arbejdet og bliver på til arbejdstids ophør, medmindre der er lavet en aftale med daglig leder eller bagvagten.
- Vi forventer du er fleksibel i forhold til evt. ændringer i mødeplanen – fleksibilitet går begge veje.
- Hvis du har behov for at bytte arbejdstider, skal det godkendes af daglig leder eller bagvagten, hvis daglig leder ikke er til stede.
Særlig for BCFU: Hvis der er færre opgaver eller færre borgere på BCFU – kan der aftales afspadsering med kort varsel, som udgangspunkt med daglig leder og er de ikke til stede, skal det aftales med bagvagten.
3. Kost og pauser
Læs ”kost-og forplejning for medarbejdere” på Habiteket.
- Når vi holder pauser, er det vigtigt at nedenstående tiderne overholdes, så vi kan holde pauserne på samme tid og forstyrre dagligdagen og borgerne.
- De pauser der er indlagt i forbindelse med morgenmad, formiddagskaffe, frokost, eftermiddagskaffe, aftensmad forvente vi du deltager i, hvis det er muligt.
- Hvis du har brug for speciel kost eller brug for at indtage mad udover de nævnte tidspunkter, er det for egen regning og du er altid velkommen til selv at medbringe madpakke, hvis du har behov for mellemmåltider. Husk at køleskabet i storkøkkenet ikke må benyttes til privat medbragt mad.
Der afholdes følgende pauser i løbet af arbejdsdagen:
- Morgenmad: 7.30-8.30
- Formiddagskaffe: 10.00-10.15
- Frokost: 12-12.30
- Eftermiddag: 15 – 15.30
- Aftensmad: 17.30-18.00
- Natten – afholdes der pauser efter aftale
I de pauser er borgerne ofte til stede, hvis du har et behov for at holde en individuel pause, aftales det med dine kollegaer og gerne i ovenstående tidsrum, hvis det er muligt.
4. Adfærd og omgangstone
Vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang og er opmærksomhed på relationen og omgangstonen i vores hverdag med de mennesker vi møder på Bøgelund.
Adfærd der kan opfattes som kollegial mobning vil vi ikke acceptere på Bøgelund:
- At du såvel internt i forhold til ledelse og kollegaer, som eksternt i forhold til samarbejdspartner er samarbejdende, venlig, imødekommende, lyttende og hjælpsom i det hele taget serviceminded.
- At du i dit samarbejde med ledelsen og kollegaer har en respektfuld og ordentlig omgangstone og går direkte til rette vedkommende, hvis der er udfordringer.
- At du er imødekommende overfor ”gæster ” på Bøgelund CFU og skaber en kontakt til dem, hvor de oplever sig taget godt imod og føler sig velkommen.
- At du i omgang med borgerne fremstå med et velovervejet sprog/ adfærd, der på ingen måde vil kunne krænke den enkelte borger.
- At du, i din adfærd / omgangstone til ledelse, kollegaer eller borgerne har opmærksomhed på, at du ikke opfattes med en seksuel eller krænkende undertone.
På Bøgelund er der ikke tale om en egentlig ”Dress code”.
- Det er vigtigt at din påklædning ikke er af ekstrem karakter, men at du er almindeligt pænt påklædt og velsoigneret på arbejdsdagen.
- Påklædningen ligger også i forbindelse med almindelig takt og tone.
- Seksuelt provokerende påklædning er ikke acceptabel, da vores borgere vil kunne misforstå signalværdien i det.
- På arbejdsrelaterede ferieture og andre ture, hvor der eks. skal bades, skal du være opmærksom din påklædning. Både i forhold til at beskytte dig selv og borgerne, så din påklædning ikke kan blive grænseoverskridende eller er invaderende overfor den/de borgere der er med.
- Indenfor vil det være dejligt, at du bruger klipklapper, hjemmesko, ”inde” sko.
6. Arbejdstøj og sikkerhedsregler
I forbindelse med ansættelse i Job Gruppen, får du udleveret arbejdstøj efter aftale.
Habitus stiller t-shirt og langærmet trøje til rådighed – skriv til administrativ leder på BCFU, hvis du ønsker det.
- Alle beklædningsdele er med firmalogo, og skal bæres synligt i arbejdstiden.
- Tøjet må kun anvendes under arbejde for firmaet.
- Det forventes, at du selv vedligeholder tøjet og sørger for, at tøjet vaskes jævnligt.
- Husk at arbejdstøjet er et ”visitkort” ude hos kunderne. Det forventes derfor, at du repræsenterer firmaet på en ordentlig og sober måde.
- Der udleveres nyt arbejdstøj efter behov, aftales med daglig leder i JG.
- Sikkerhedsudstyr, særlige værnemidler, m.v. i forbindelse med opgaver skal benyttes, ift. de krav der er og ift. de anbefalinger der er til div. opgaver.
7. Firmabiler og brug af egen bil
- Det er vigtigt du læser ”køretøjer – procedure for brug af køretøjer på tilbud” og ser ” kørselsgodtgørelse/ befordringsgodtgørelse” under Habiteket, så du kender betingelserne for at kører i firmabilerne og i egen bil til arbejdsrelateret opgaver.
- Lokal aftale: På BCFU må du undtagelsesvis tage en borger med i egen bil, hvis det ikke er muligt at benytte firmabilen.
- Borgerne må ikke fører BCFU firmabilerne.
- Vi benytter ikke kørebog og notere ikke kørsel ned i BCFU-bilerne. Som udgangspunkt skal vi forsøge at gøre borgerne så selvtransponerende som muligt. Hvis der er en borger hvor der er meget kørsel ift. antal km over 400 km. pr. mdr. så skal ledelsen kontaktes.
8. Mobiltelefon – mobil politik
- Vi udleverer som udgangspunkt ikke mobiltelefon til medarbejderne, medmindre du har en stilling der kræver det.
- Som ansat på BCFU skal du benytte de mobiltelefoner der er på afdelingerne og de må benyttes til arbejdsrelateret opkald og sms.
- Private samtaler og private sms’er bør, så vidt muligt, lægges i pauserne og der skal være en helt særlig grund til man bruge arbejdstiden til private sms eller telefonsamtaler.
- Der kan være særlige aftaler, sygdom i familien, der gør at du har behov for at ringe eller blive ringet op på arbejde, hvilket er i orden.
- Vi anbefaler at private telefoner ikke ligge fremme, men er i skuffen, tasken eller lommen, så de ikke tager fokus fra opgaverne i arbejdstiden.
9. Sygemelding og raskmelding
Sygdom er en privat sag – men det er fraværet ikke.
Fraværet er en fælles udfordring for den sygemeldte, for kollegerne, for arbejdspladsen, de unge og økonomien.
Det er vigtigt du får læst Habitus 2 dokumenter på Habiteket
Lokal aftale der gælder på Bøgelund
- Fravær i forbindelse med egen sygdom og barns 1. sygedag, skal meldes personligt dvs. tlf. opringning og hurtigst muligt, og gerne allerede i weekenden/ aftenen før, hvis du ved, at du ikke kommer dagen efter.
- Sygemeldingen på dagen ved ind møder på morgenvagten, kontakter du bagvagten kl. 6.00 samme dag, hvis det er akut opstået sygdom på dagen.
- Du skal ringe til bagvagten hvis du er syg og ikke kan møde ind på vagten, gælder alle ugens dage. Du kan ikke sygemelde dig på SMS.
- Er du syg over flere dage skal du ringe hver dag ift. sygemelding - hurtigst muligt på dagen, dog senest kl. 16.00 også de dage du ikke står på mødeplanen. Der kan være en særlig aftale ifm. sygdomsforløb om ikke at skulle ringe hver dag – det aftales med daglig leder eller administrativ leder.
- Du skal raskmelde dig til bagvagten, så snart du ved du er klar også på de dage du ikke skulle arbejde. - se ovenstående tider. Du kan ikke raskmelde dig på SMS.
- Du kan se hvem der er bagvagten se på opslagstavlen på planner. Det er god ide er at tage et billede hver mdr., så ved du hvem du skal kontakte.
- HUSK at notere det fravær på planner under kartotek, første dag/nat du er retur på arbejde,
- Hvis du bliver syg, inden din ferie er begyndt, så skal du sygemelde dig inden ferien begynder og aftale nærmere med arbejdsgiver.
- Bliver du syg under din ferie, skal du straks sygemelde sig efter de samme regler, som vi normalt har på Bøgelund CFU, samt aflevere dokumentation fra lægen for sygdommen.
- Hvis det er sygdom af mere alvorlig karakter eller stressbetinget, arbejdsskader eller længerevarende sygdomsforløb, skal du kontakte til din daglig leder eller botilbudsleder på Bøgelund CFU.
10. Medarbejderudviklingssamtale
- Der afholdes hvert år en individuel MUS, hvor du får mulighed for at tale med daglig leder om dine opgaver, arbejdsindsats, trivsel på arbejdspladsen, samarbejdsforhold, samt evt. ønsker for efteruddannelse, kurser og lignende.
- Der er mulighed for sparrings samtaler, hvis medarbejder eller ledelse oplever der, er et behov for det.
- Du er naturligvis altid velkommen til at komme og tale med botilbudsleder Søren Ærø eller administrativ Helle Ærø i det daglige, hvis der er noget, du ønsker at drøfte.
11. Samarbejdsforhold
Arbejdsmiljøudvalg – sikkerheds- og arbejdsmiljø
Vigtigt du læser ”Sikkert arbejdsmiljø” på Habiteket.
Du kan læse mere under temaet arbejdsmiljø på Habiteket, hvis du ønsker at søge specifik viden om emnet.
Arbejdsmiljøudvalget på BCFU er sammensat således:
- Jesper Sigaard (arbejdsmiljøkoordinator)
- Helle Ærø (ledelsesrepræsentant)
- Nicolaj Steensgaard UG+VG (arbejdsmiljørepræsentant)
- Michael Jakobsen EG/JG (arbejdsmiljørepræsentant)
12. Rygepolitik
Det er vigtigt du får læst ”Rygepolitik” under Habiteket – senest 1 mdr. efter din ansættelse.
Lokal aftale på BCFU:
- Der er forskel på rygeregler på ansatte og borgere der er indskrevet.
- De ansatte må kun ryge udenfor, alt rygning foregår udenfor matriklen ved "skuret" nede ved søen.
- Rygning er et privilegium, ikke en ret. Hvis ledelsen oplever der ryges andre steder eller på tidspunkter, hvor man burde være sammen med borgerne, vil der blive indkaldt til samtale.
- Borgerne må ryge udenfor i det anviste rygeskuret bag JG bygningen.
- De unge i VG-lejligheder må ryge i deres lejligheder.
- De unge i UG-lejligheder må IKKE ryge i deres lejligheder. Rygeskuret benyttes.
- Det er ok at I beder de unge der ryger i deres lejligheder i VG, om at få luftet ud inden i kommer over til dem, så I ikke udsættes for “passiv” rygning mens I er i lejligheden.
- Det er ok at bede den unge om ikke at ryge mens I opholder jer i lejligheden, hvis det er til gene for den enkelte medarbejder.
Ved arbejde for virksomheder og institutioner:
- Som hovedregel skal den pågældende virksomhed eller institutions rygepolitik altid overholdes.
13 Politik ift. dokumenthåndtering og IT-sikkerhed
Det er vigtigt at du får læst ”It- sikkerhedshåndbog” under Habiteket.
14. Facebook og andre sociale medier, venskaber og gaver
Det er vigtigt at du for læst ”Brug af sociale medier” på Habiteket – senest 1 mdr. efter ansættelsen.
Lokal aftale på BCFU:
- Vi appellerer til at ansatte på BCFU ikke inviterer borgerne eller deres netværk med hjem eller modsat besøger dem i privat ærinder. Hvis der skulle være en særlig grund til det, så skal det være aftalt med ledelsen.
- Vi appellerer til at den enkelte ansatte ikke modtager eller give gaver, ting osv. fra eller til forældre, borgerne eller andre samarbejdsrelationer. Hvis forældre eller samarbejdsrelationer kommer med gaver, er det til fællesskabet.
Særlige ting du skal være opmærksom på som ansat på BCFU.
Mærkedage – lokal aftale på Bøgelund:
BCFU giver til runde fødselsdage og ved jubilæum – 10,20,25,30 år.
Øvrige mærkedage har vi skåret gaverne væk og har i stedet prioriteret at vi holder en årlig komsammen og bruger pengene til social hygge mellem kollegaerne