Arbejdspladsvurdering for Bøgelund CFU og Job og Uddannelse – Det psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdet:

Arbejdsforhold – vagtplan og kollega

  • Vi er organiseret med fast mødeskema.
  • Det er kendte kollegaer, man samarbejder med, og der er en klar fordeling af opgaverne, både i forhold til den enkelte unge, i form af kontaktpersoner og skema, der tydeligt beskriver arbejdsopgaverne for den enkelte medarbejder/i forhold til dagsrytmer og arbejdsopgaver på alle afdelinger.

Møder

  • Der holdes planlagte personalemøder på alle afdelinger hver 14 dag.
  • Der er en fast dagsorden, hvor psykisk arbejdsmiljø indgår, som punkt.
  • 1 gang i mdr. afholdes der ledermøde, hvor der overordnet snakke om struktur/ planlægning og fordeling af arbejdsopgaver / koordinering af det pædagogiske arbejde / ledelsesmæssige arbejde i hverdagen og rammer for disse.
  • Der er lavet en tydelig fordeling af mødetidspunkterne og en kort beskrivelse om indholdet og en fast dagsorden, hvor der er afsat tid til hvert punkt – så tidsrammen kan holde for hvert møde.
  • Kontaktpædagogerne har alle administrativ tid i løbet af mdr. – dvs. uforstyrret tid til at kunne fordybe sig i de administrative opgaver/ samt faglig fordybelse.

Pauser

  • Der er faste pauser i løbet af dagen.
  • Formiddag, frokost, eftermiddag, aftensmad.
  • Når medarbejder spiser sammen med de unge, giver pauserne ofte mulighed for hyggeligt samvær over maden.
  • Medarbejder har mulighed for pause dvs. den enkelte tilrettelægger selv ”pusterummene” i løbet af dagen.
  • Der er et personalekontor, som kun benyttes af personalet og ligeledes kan aktivitetsrummet/møderum som kan benyttes, når der er brug for pauserne.
  • Arbejdspladsen betaler for pauserne.
  • Medarbejderne kan spise med – der er udregnet et samlet takst for maden pr. mdr. for dem der skal betale.

Arbejdsopgaver

  • Medarbejderens arbejdsopgaver på dagene er klart beskrevet.
  • Kollegaer aftaler indbyrdes, hvilke opgaver de tager sig af på de enkelte vagter.
  • Arbejdet består b.la. i ADL, madlavning, praktiske opgaver, samtaler, konfliktløsning, undervisning, elevsamtaler, lave status og dokumentation for hver enkelt elev, rapportskrivning, forældrekontakt, ferieture, møder, samarbejde med eksterne samarbejdspartner.
    Modstridende krav:
  • Der er krav om levering af høj kvalitet og individuelt tilrettelagt arbejde i forhold til den enkelte elev.
  • Der er ikke krav om, at sikre et bestemt niveau inden for en bestemt tid, – der er mål og en tidsramme for nogen af opgaverne, men det er noget andet.
  • En stor del af vore unge har brug for en forudsigelig hverdag, hvor der er en tydelig ramme og struktur i hverdagen.
  • Medarbejderne kender de unges situation, de ved at de ikke behøver at pace tempo eller krav, som eleven alligevel ikke kan honorere.
  • Der er ingen konkurrence mand og mand imellem.
  • I forhold til de unge, forældre og andre samarbejdspartnere bliver der ved indskrivningen fortalt, hvilke ydelser Bøgelund CFU og Job og Uddannelse kan levere.
  • Der er udarbejdet en handleplan fra anbringende kommune på den enkelte unge, som betragtes som en ordreseddel. Så der er en tydelig ramme for, hvad vi skal arbejde med, så både socialrådgiverne/kommunerne, forældre er klar over hvilken ydelse, de kan forvente af de ansatte på Bøgelund CFU og Job og Uddannelse.

Sygdom og vikar

  • Ved sygdom har vi en politik om, at vi prøver at dække hinanden ind dvs. omorganiserer os, det fungerer godt og er også et tryghedsmoment for eleverne.
  • Kan det ikke lade sig gøre bruger, vi vikar.
  • Vi har en syge/fraværspolitik.

Stor arbejdsmængde og tidspres

  • Der er ofte to ansatte til stede, de fleste aftenvagter i dagligdagen er der tre på arbejde, der arbejdes også alene, men altid med en bagvagt – varierende i forhold til, hvor mange elever der er hjemme på afdelingerne.
  • Arbejdsmængden er afpasset meget fornuftigt med den tid, der er til rådighed.
  • Nattevagterne arbejder oftest 2 sammen, der er tydelige beredskabsplan for natten, aftaler/arbejdsbeskrivelser på opgaverne. Der er altid mulighed for at kontakte en bagvagt, hvis der er behov for det.
  • Der er møde med nattevagterne hver anden mdr. og der følges løbende op på evt. udfordringer og de skal løbende opdatere sig/ læse logbog dagligt – elektronisk.
  • Nyansatte indgår i en oplæringsperiode, hvor de for information og sat ind i strukturen/ rytmen og arbejdsbeskrivelserne of får mulighed for at arbejde sammen med en erfaren kollega. De har mulighed for, at trække på den mere erfarne kollegas erfaringer, viden og overblik – det går begge veje dvs. kollegaerne er også opmærksom på at lære fra sig, og støtte/guide nye medarbejder.
  • Der er 3 mdr. udviklingssamtale, hvor der evalueres på opstarten – feed back begge veje.
  • Vi har en procedure for oplæring af ny medarbejder.
  • Medarbejderne arbejder ofte sammen med de samme kollega og i de samme tidsrum i ugens løb.
  • Der er bestemte pædagoger/team på Bøgelund CFU og Job og Uddannelse, der står for forældrekontakten til den enkelte elev, men er der meget arbejde med en enkelt elev, kan der trækkes på en kollega, interne socialrådgiver eller opholdsstedets ledelse – aftales løbende.
  • Når der skal skrives statusrapporter på den enkelte unge er det ofte i samarbejde med vores socialrådgiver – hvis kontaktpædagog skal skrive statusrapport, aftales der timefordeling og et tidsrum den enkelte medarbejder kan gå fra til opgaven

Ved ansættelses

  • Medarbejderne bliver ansat, fordi de netop vil dette arbejde, og er indstillet på arbejdets art og karakter.
  • Der er rigelig mulighed for ved en ansættelsessamtale at sige fra.
  • Vi prøver altid i begyndelsen af samtalen, at gøre dem forståeligt, hvad man kan komme ud for. Altså ærlig snak, for det er bedre at sige fra med det samme end en måned senere.
  • Vores unge er blevet svigtet mange gange, hvor de kommer fra, og har brug for pålidelige og stabile voksne.
  • Vi står derfor med medarbejdere med mange personlige ressourcer og en vilje og passion, der kan noget særligt med de elever, vi arbejder med.
  • Arbejdet med vores børn og unge kræver stor agtpågivenhed. Opholdsstedet har en tydelig hverdag dvs. forudselighed og genkendelig struktur, fordi det er nødvendigt på grund af elevernes meget forskellige problemstillinger, baggrund og motivation.

Indflydelse på eget arbejde:

Mødeplan

  • Medarbejderne har mulighed for, at komme med ønsker og forslag til ændringer i vagtplanen – det er ledelsen der udformer mødeplanerne.
  • Mødeplanen bliver gennemgået en gang pr. år, hvor vi på personalemødet diskuterer behov/arbejdspres ud fra de pædagogiske/praktiske opgaver der ligger i hverdagen.
  • Den enkelte medarbejder kan tilgå deres mødeplan elektronisk hjemmefra og der er mulighed for at stille spørgsmål og komme med de udfordringer der kan være for den enkelte i forhold til mødeplanen.

Udvikling og optimering

  • Der er plads til opfindsomhed og nytænkning i arbejdet, dog arbejder vi ud fra fælles faglige krav og normer/aftaler, som naturligvis skal overholdes.
  • Her ud over forudsættes det, at medarbejderne forholder sig loyalt til Bøgelund CFU og Job og Uddannelse´s koncept.

Handleplan – dokumentation – arbejdsrutiner

  • Der laves handleplaner på den enkelte unge – reguleres løbende –kommunernes ansvar.
  • Der arbejdes ud fra fokuspunkter, som er aftalt med kommunen og vi arbejder målrettet på at dokumentere de metoder vi benytter og har fokus på den elevens selvhjulpenhed og medinddragelse i egen behandling.
  • Der laves løbende ændringer af arbejdsrutiner / arbejdsopgaver, hvis der er et behov.
  • De ansatte inddrages i udarbejdelsen af ovenstående.

Information og prioritering

  • Der afholdes personalemøde, hvor der gives informationer til medarbejderen.
  • Der skrives referater fra personalemøderne og de bliver lagt ind på Planner 4 You.
  • Der gives løbende information på opslagstavlen på planner og information via planner under beskeder til alle og individuelt.
  • Hver ansat har mulighed for at sende beskeder til hinanden via på planner.
  • Ift. den enkelte elev og det pædagogiske arbejde kan det læses på planner.
  • Ligeledes har vi h-drev, elektronisk personalehåndbog og hjemmesiden, hvor personalet har mulighed for at få viden og hente nyttige informationer der vedr. hverdagen og personaleforhold generelt på Bøgelund CFU.
  • Der er en politik om, at forældre, unge og andre samarbejdspartner ikke for udleveret private tlf. nr. på personalet, det betyder, at personalet ikke skal kontaktes i fritiden.
  • På Bøgelund CFU og Job og Uddannelse findes en intern telefonliste side med samtlige telefonnumre for ansatte på opholdsstedets medarbejder og tilhørende tlf. på opholdsstedet.
  • Vi har en elektronisk kalender, som vi benytter til at skive aftale i.

Samarbejde og social støtte

  • Vi står ikke over for de store kommunikative vanskeligheder.
  • Vi afholder løbende personalemøderne, benytter elektronisk journalprogram ”planner 4You”, intern info og viden på h-drev.
  • Miljøet på Bøgelund CFU og Job og Uddannelse lægger op til, at der ikke er sladder, og at konflikter løses i opløbet.
  • Vi bruger tid på intern kommunikation mellem personalet og mener, det er vigtigt, at løse/snakke åbent om uenigheder/misforståelser og at fokusere på et konstruktivt/positivt samarbejde – ”Det skal være sjovt at gå på arbejde”.
  • Vores målsætning er, at kunne respektere hinanden, der skal være plads til forskelligheder og at komme overens med hinanden.
  • Vi arbejder ud fra vores mission, vision og vores fælles værdier.
  • Den enkelte medarbejder kan altid finde hjælp/ støtte/sparring til en arbejdsopgave, enten hos leder, afdelingsleder eller hos en kollega.
  • De ansatte opleves, som et dynamisk team, og der arbejdes mod fælles mål og medarbejdere vil opleve arbejdspladsen, som et godt sted at være og med stor fokus på trivsel.

Mobning eller chikane

  • Det forekommer at enkelte elever forsøger at chikanere den enkelte ansatte.
  • Det hænger sammen med de særlige problemstillinger eleverne har, når de kommer til Bøgelund CFU og Job og Uddannelse.
  • Vi tager denne problematik meget alvorligt og arbejder på i fællesskab, at støtte kollegaen og at konfrontere de implicerede parter, for at komme videre.
  • Det plejer at virke, og ledelse bakker op omkring medarbejderen og har fokus på denne udfordring.
  • I særlige tilfælde kan der ydes individuel supervision.
  • Vi er opmærksomme på tonen og væremåden overfor hinanden som kollegaer, der er tid og mulighed for, at melde ind, hvis der er problemstillinger i forholdt til samarbejdet kollega/kollega eller ledelse imellem.
  • Vi har en aftale om at opfordre kollega til, at gå til den de kan have noget udestående med – så problemstillingerne ikke bliver til sladder, men bliver løst mellem dem det vedrører.

Elever med svære problemer           

  • Der er ingen tvivl om, at en medarbejder ind imellem kan føle sig magtesløs og udfordret. Her er det vigtigt med sparring fra kollega eller ledelsen.  Det kan være nødvendigt med et “figurskift”, så medarbejder får en pause og får tiden til refleksion og tænke nye strategier og metoder i arbejdet med den unge.
  • Det er ledelsens opgave at vurdere belastningsgraden og vurdere om vi har den rette normering til opgaven. Og der i fælleskab med personalet findes løsningsmuligheder på udfordringerne.
  • Vi har eksempel på, at vi har måttet sige farvel til en ung fordi vedkommende ikke havde det rette tilbud her. Der er dog ofte prøvet forskellige løsninger/supervision/ møder forinden.
  • Vi har også eksempler på rotation mellem de ansatte for, at tilføre friske og flere ressourcer i forbindelse med en særlig elev/forældrearbejde på Bøgelund CFU og Job og Uddannelse.
  • Vi er opmærksomme på de udfordringerne der kan opstå og arbejder på at få arbejdssituationen til at fungere optimalt for den enkelte medarbejder.

Chokerende begivenheder

  • På Bøgelund CFU og Job og Uddannelse arbejdes der for de fleste vedkommende med unge, som har særlige vanskeligheder eller særlige behov.
  • Nogen af de unge kan være verbalt grove og enkelte kan udvise, i særlige situationer, aggressiv adfærd.
  • Vi har generelt et godt forældresamarbejde, der kan forekomme eksempler, hvor de ansatte verbalt blive svinet tit, føler sig truet og i et enkelt tilfælde har været udsat for vold.
  • Når en ny medarbejder bliver ansat, bliver vedkommende bekendt med dette forhold. Ikke at det er et acceptabelt forhold, men at det forekommer.
  • Nye medarbejder bliver orienteret om muligheden for at politianmelde den enkelte borger, hvis der er trusler, vold der overskrider medarbejderens grænser.

Magtanvendelse og voldspolitik

  • Bøgelund CFU og Job og Uddannelse har en beskrevet magtanvendelsespolitik og voldpolitik, som vi forventer alle medarbejder har læst og følger.
  • Vi registrerer psykiske belastninger i dagligdagen.
  • Vi arbejder med løbende med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.
  • Vi laver individuelle beredskabsplaner på den unge, så alle medarbejderne har kendskab til og muligheder for at handle ud fra det der ”ofte virker” nedtrappende i en konflikt.

Udviklings- og fremtidsmuligheder

Der er muligheder for at deltage i kurser – aftales løbende og efter behov for dygtiggørelse i organisationen – aftales med ledelsen.
Der er muligheder for at ønske uddannelse – aftales løbende og efter behov i organisationen – aftales med ledelsen.
Der afholdes fælles personaledage for alle afdelinger samlet.
Hver andet år afholdes der medarbejderudviklingssamtaler med samtlige ansatte.
Der udleveres skema med køreplan for udviklingssamtalen – hvor medarbejder og ledelse begge forbereder sig – der et kort referat fra udviklingssamtalen med muligheder og aftaler der indgås.

Forværrende faktorer

  • Umiddelbart ingen.
  • Vi bor ude på ”landet” i grønne og rolige omgivelser.
  • Vi har en rygepolitik.

Støj:
Fra rummet:

  • Der kan være uro i forbindelse med de unge spiller musik eller i konfliktsituationer.
  • Det er dog almindeligt i en del af dagligdagen, at fordele unge ud i flere rum, således at der er mulighed for, at arbejde uden forstyrrelser fra andre grupper.
  • Når der benyttes storskærm, musikundervisning foregår i aktivitetsrummet, så det ikke forstyrre de elever/personale der ikke deltagere i disse aktiviteter.
  • De unge har musikanlæg, fjernsyn osv. på deres værelser/lejligheder, vi har en politik om, at de ikke skruer for højt op, det skal være sådan det ikke forstyrre andre.
  • De kan lukke dørene til værelserne, og personalet kan lukke dørene til fællesrummene og til kontoret.
  • Rum akustik er ikke noget problem.
  • Væggene er massive lydisoleret i UG og i VG skal de unge overholde reglerne der er i boligforeningen omkring støj.
  • Vi har sat lyddæmpende plader op i de fleste af vores rum på alle afdelinger

Udefra:

  • Vi har valgt at multirummet ligger separat fra elev værelserne/lejlighederne/ personalekontor, køkken, så der er mulighed for, at spille højt og se storskærm uden, at forstyrre dem som ikke vil deltage.
  • Der hører et stort grønt område til opholdsstedet
  • Der er ikke støjgener udendørs.

INDEKLIMA:

  • Der er ikke foretaget målinger i forbindelse med indeklimaet.
  • Lys og lydforhold må anses for, at være i orden, hvad angår vindues lys er vi bekendt med, der nogen steder er små vinduer, men så har vi kompenseret for lyset med ekstra belysning.
  • Der er rygeforbud indendørs, og dette medfører derfor ingen udfordringer.
  • Der er gulvarme i alle rum i Unge Gruppen.
  • Der er gulvvarme i stuen, mødelokale, kontor, en del af fælles områderne  og på toiletterne på Jobgården.
  • Værkstederne på Job/udd. Gruppen er opvarmet med radiator og gulvvarme.
  • Både gulvvarme og radiator temperaturen reguleres i forhold til årstiderne, der bliver luftet ud på alle værelser og fællesområderne, værksteder, kontor hver dag.
  • Der er ingen fugtdannelser i lokalerne.
  • Der er daglig rengøring på alle afdelinger.
  • Nattevagterne gør ekstra grundigt rent på fællesområderne.

ADL – rengøringsmidler

  • I Unge gruppen er de unge sammen med personalet med til madlavning, opvask efter frokosten, feje og vaske gulv osv.
  • I Voksen Gruppen er der den samme fordeling, men de unge trænes i deres lejligheder.
  • Der er lavet mappe med anvisninger på de rengøringsmidlerne vi har, hvis uheldet skulle være ude.
  • Mappe med sikkerhedsdatablade på rengøringsartiklerne ligger i depotrummet med rengøringsartikler på begge afdelinger.
  • APV mappe er udarbejdet på alle afdelinger.
  • Vi tildeler de praktiske arbejdsopgaver efter alder, således at eleverne fysisk kan magte opgaven.

Arbejdsmiljøet på Bøgelund CFU og Job og Uddannelse køkken.

Organiseringen i køkkenet:

  • Køkkenmedarbejder forbereder og anretter formiddagsmad, frokost og aftensmaden, sammen med de unge.
  • Personalet færdiggøre aftensmaden og laver mad sammen med eleverne i weekender.
  • Køkkenmaskiner står samlet i et skab og må betjenes af medarbejderne. Hvis de unge skal benytte køkkenmaskinerne er det under instruks og opsyn af medarbejder.

Psykisk arbejdsmiljø:

  • Personalet har stor indflydelse på deres arbejde, det er den samme ansatte der handler ind hver uge og har en ramme for økonomi pr. uge.
  • Madplanen er lavet i samarbejde med de unge – vi har en fast medarbejder ansat til at lave maden sammen med de unge.
  • Vi har en kostpolitik og et grundskema for madplaner i ugens løb – se informationsmappe.
  • Køkken  medarbejder laver egenkontrol program.
  • Der er en løbende kommunikation med ledelsen og ansatte vedr. kostpolitik og madlavning.
  • Arbejdet tilrettelægges, så der er god tid til madlavningen, da maden naturligvis skal stå på bordet til faste tidspunkter hver dag. Den enkelte ansatte laver mad sammen med de unge Den unge får en læring i madlavning, hygiejne, rengøring, oprydning, ligesom eleven står for borddækning og opvask.
  • De fleste af medarbejderne har gennemgået et Hygiejne kursus.
  • Vi gennemgår 1 gang årligt instruks til køkkenmaskiner og hvis der indkøbes nye, vil der løbende være instrukser.

Fysisk arbejdsmiljø i køkkenet:

  • Køkkenenerne er store og af nyere dato og der er faste pladser til tingene og derfor en overskuelig orden, med mange skuffer i køkkenet og det er praktisk og let at arbejde i køkkenet.
  • Køkkenet rummer en ovn, komfur, køleskab, emhætte.
  • Belysningen er i orden.
  • Farlige/skrappe rengøringsmidler forefindes ikke i køkkenet.
  • Køkkenbordshøjderne er passende for personale og eleverne.
  • Der gøres daglig rent i køkkenet.
  • Skarpe knive er låst inde i skuffe.
  • Hver weekend gør nattevagterne ekstra rent i hele køkkenområdet.

FOKUSPUNKTER RENGØRINGSMIDLER

  • Rengøringsartikler – opbevaring af dem – skal være låst inde.
  • Rengøring artikler må ikke være i samme skabe som madvarer, konserves, slik, chips osv.
  • Opvasketabs og toiletrens, sprit, klorin, ovnrens, afkalkningsmidler skal være låst inde – opvasketabs må ikke stå under vasken.
  • Der bliver løbende lavet datasikkerhedsblade på de rengøringsmidler vi har på Bøgelund CFU.

ARBEJDSPLADSVUDERING FOR BØGELUND CFU OG JB OG UDDANNELSE – FOKUSPUNKTER VEDR. ARBEJDSPLADSMILJØFORHOLD.

FOKUSPUNKT   – PRIVAT / PROFESSIONEL

Vi arbejder professionelt, men bruger også os selv, som det menneske vi nu er, dvs. hvis der er udfordringer i privatlivet, kan det komme til at berøre arbejdslivet og omvendt.

HÅNDTERING 

  • Det er vigtigt, at være opmærksom på kollegas trivsel og spørge ind, hvis man oplever, at kollegaen ikke er klar til arbejdsopgaverne.
  • Det er vigtigt at fortælle kollega og leder, hvis der er ting i privatlivet, der kan påvirke arbejdsindsatsen.
  • Mulighed for i en periode at melde fra på arbejdsopgaver, der kan være for fysiske eller psykiske krævende i forhold til den enkeltes dagsform.
  • Der vil være mulighed for en samtale med leder/afdelingsleder og en vurdering af den enkeltes situation – er du klar til arbejdsopgaverne eller har du brug for ændringer i dine arbejdsopgaver.
  • Der er mulighed for supervision, hvis det omhandler arbejdsrelateret problemer og det vil via samtale med leder, blive truffet en aftale herom.
  • Vigtigt at skabe sociale relationer for hele personalegruppen – via personale arrangementer, fællessupervision, fælleskurser, så vi opnår en tætter relation og bedre kendskab til hinanden og dermed en åbning for, at det kan blive lettere at åbne op for evt. problemer i ens hverdag.

FOKUSPUNKT – PÅVIRKNING AF ARBEJDET MED MENNESKER MED SÆRLIG UDFORDRINGER.

Når vi arbejder med unge med problemer, kan vi møde opgaver/situationer, der påvirker os i forhold til det, vi selv har oplevet i vores eget liv og det kan fremkalde stress reaktioner og vi kan komme til, at reagere på en uhensigtsmæssig måde.

HÅNDTERING

  • Løbende samtaler om arbejdssituationen med leder eller afdelingsleder – på personalemøder og hvis der er brug for det individuel samtale.
  • Daglig planlægning af arbejdsopgaver.
  • Løbende supervision på den pædagogiske indsats, samarbejdsrelationer og emner som psykisk og fysisk vold, magtanvendelse, konfliktsituationer tages op.
  • Mulighed for individuel terapi – det aftales i forbindelse med samtale med leder.
  • Personalemøde afholdes løbende – mulighed for at diskutere / ændre arbejdssituation.
  • Hvert andet år medarbejdersamtale med ledelsen – skriftlig forberedelse for medarbejder og ledelse.
  • Det er vigtigt at være opmærksom på kollegas trivsel og spørge ind, hvis man oplever, at kollegaen ikke har det godt fysisk / psykisk og derefter gå til leder eller afdelingsleder, hvis det har indflydelse på arbejdslivet.

FOKUSPUNKT  – FYSISK / PSYKISK VOLD OG TRUSLER.

Når der opstår situationer, hvor brugerne truer, råber, sparker, spytter, slår ud efter os, kan vi blive påvirket og det kan fremkalde stress reaktioner og angst for at møde lignende situationer.

HÅNDTERING

  • SE KRISEPLAN OG FØLG DEN – hvis der er tale om vold.
    (nedenstående er ment som mere uddybende muligheder for at passe på sig selv/forebygge/ opsamling af indtryk og oplevelser i forbindelse med vold/konflikt.)
  • Hvis en konflikt situation fremkalder angst og utryghed er det vigtig at vide, at det er okay at gå fra konflikten – dvs. sætte ord på – eks. ” når du er råber og truer af mig vil jeg ikke være sammen med dig – være nedtrappende i konflikten.
  • Orientere kollega om optræk til konflikt i tide, så du ikke står alene i situationen.
  • Hvis der er tale om fysisk vold – skal du gå væk fra eleven – tilkalde en kollega –evt. låse dig inde på kontoret, indtil der kommer en kollega/leder til stede.
  • Vigtigt at få bearbejdet indtryk og oplevelser vedr. vold/konflikt med en kolleger, leder eller afdelingsleder.
  • Proceduren er på alle 3 afdelinger  notere hændelsesregistering på planner – gå til afdelingsleder/bagvagten, som herefter vil orientere leder herom og der vil blive truffet en beslutning om der er brug for yderligere samtale.
  • Mulighed for individuel supervision, efter aftale med leder.

FOKUSPUNKT  – MAGTANVENDELSE.

  • Se procedure for magtanvendelser på h-drev på terminalserver.
  • Magtanvendelse – det at skulle holde et andet menneske fast, så det ikke er til fare for sig selv og andre. (kan både påvirke os psykisk og fysisk).
  • Fysisk – vi kan pådrage os skader på kroppen.
  • Psykisk kan være, at vi oplever træthed, hjertebanken, kommer til at ryste (stress symptomer)

HÅNDTERING 

  • Aftalen er at vi som medarbejders så vidt muligt skal undgå magtanvendelser, (dvs. prøve at være nedtrappende, aflede i konfliktsituationen).
  • Aftalen er at der skal være to personer til stede, hvis der skal laves en magtanvendelse, (brugerne kan i fysisk konflikt være voldsomme).
  • Fysisk er der mulighed for, at hjælpe hinanden og skåne kroppen for overbelastning.
  • Psykisk at kunne få bearbejdet indtryk/oplevelser under og efter fastholdelsen.
  • Efterfølgende skal afdelingsleder/leder orienteres og der skal være en samtale vedr. situationen hvorefter den/ de medarbejder, der har været involveret i magtanvendelsen skal lave en indberetning til den anbringende kommunen og tilsynet orienteres.
  • Mulighed for supervision efter aftale med leder.
  • Vigtigt at holde en pause efter en fastholdelse, så kroppen kommer i ro igen.
  • Husk at lave en hændelsesrestering på planner.

FOKUSPUNKT – TRUSLER, FYSISK OG PSYKISK VOLD FRA BEBOERNE – TRUSLER FYSISK OG PSYKISK VOLD BEBOERNES FAMILIE.

HÅNDTERING 

  • Ved psykisk vold vil brugeren/forældrene blive konfronteret og informeret og vi vil i samarbejde med den voldsramte medarbejder, personalegruppen og anbringende kommune bestemme hvilke tiltag, der skal foregå.
  • Der vil være samtale med afdelingsleder leder om indtryk og oplevelser, og der vil derefter blive aftalt hvilket behov, der er for supervision/terapi.
  • Hvis vi har en formodning om brugeren eller familien kan være voldelige, skal der altid være 2 kollega med, hvis der er besøg/afhentning af bruger i hjemmet.
  • Husk at lave en hændelsesregistering på planner.

SE KRISEPLAN – FØLG DEN

Nedenstående punkter er procedure og ment som en opsamling af kriseforløbet – tiltag/ konsekvens.

  • Der vil blive indkaldt akut krisehjælp.
  • Bøgelund CFU eller Job og Uddannelse  orienterer medarbejderens familie vedr. overgrebet.
  • Leder/ afdelingsleder eller kollega vil tage med på skadestuen til undersøgelse for skader, hvis det skønnes nødvendigt.
  • Leder/ afdelingsleder eller kollega vil rette henvendelse til politiet og anmelde overgrebet.
  • Overgrebet skal anmeldes til arbejdstilsynet.
  • Medarbejder vil blive fritaget fra arbejde, hvis det skønnes nødvendigt og få tilbudt 5 timers terapitimer, hvor krisehjælp indgår og løbende samtaler med leder/ afdelingsleder om oplevelsen og om hvornår og hvordan medarbejderen starter op på arbejde igen.
  • Ligeledes vil leder/afdelingsleder være opmærksom på efter reaktioner og spørge ind til medarbejderen i forhold til den enkelte oplevelse og bearbejdning af denne i forhold til den daglige kontakt med eleven/eleverne.
  • Eleven kan blive bortvist fra Bøgelund CFU eller fra Job og Uddannelse, hvis der er tale om fysisk overgreb på ansatte.
  • Familien kan ved fysisk vold blive forment adgang til Bøgelund CFU og der vil blive taget kontakt til anbringende kommune om hvordan og om Bøgelund CFU forsat kan samarbejde om opgaven.
  • Hændelsen vil blive politianmeldt, hvis medarbejderne ønsker det eller hvis ledelsen skønne det nødvendigt.
  • Det er vigtigt, at være opmærksom på kollegas trivsel og spørge ind, hvis man oplever, at kollegaen ikke er klar på arbejdsopgaverne.

FOKUSPUNKT – ARBEJDSSKADER.

  • Hvis den enkelte medarbejder komme til skade i arbejdstiden.
  • Skal ledelsen informeres, og vi vil i samarbejde med den medarbejder, der er kommet galt af sted – træffe aftale om videre forløb.
  • Ledelsen indberetter det til vores forsikringsagent, som retter henvendelse til den medarbejder, der er kommet galt af sted og ud fra de oplysninger han modtager, vurdere han om der skal indberettes til forsikringen og arbejdsskadestyrelsen.
  • Ledelsen/den enkelte medarbejder skriver en kort beskrivelse af forløbet.
  • Ved vold skal der skrives en udførlig beskrivelse af hændelsesforløbet, og det vil være ledelsen der er ansvarlig for det.

FOKUSPUNKT  – SYGDOM / SYGEFRAVÆR.

  • På Bøgelund CFU og Job og Uddannelse er der fra ledelsen opmærksomhed på den enkelte ansattes generelle trivsel. Dvs. sygefraværet noteres, og hvis der for en medarbejder bliver bemærkelsesværdigt fravær, vil der blive arbejdet med, at hjælpe vedkommende fra såvel ledelse som kollegaer.
  • Der vil med ledelsen blive snakket om årsag til fravær, trivsel privat/arbejdsmæssigt, arbejdstider, arbejdsopgaver og sund levevis og ud fra denne snak vurderes hjælpeindsatsen til den enkelte medarbejder.
  • Vi har en fraværspolitik og vi evaluere løbende sygdomsfravær i ledelsen – ligeledes drøfter vi det på personalemøde 1 gang om året.

OMFANG. – generel sygdom i hverdagen:

  • Primært alm. sygdom som influenza, omgangssyge, halsbetændelse.
  • Fravær pga. familiemæssige problemer – så som dødsfald i familien , skilsmisse eller problemer med egne børn – dette fravær er kendt for ledelsen, inden fraværet er afholdt.
  • Stressorienteret fravær – vil løbende blive drøftet med den enkelte medarbejder og ledelsen.
  • Vi kan have længerevarende sygemeldinger, hvor det handler om operationer og fysiske udfordringer og her undersøge vi sammen med den sygemeldte, hvordan sygemeldingen kommer til at se ud og hvordan tilbagevenden til arbejdspladsen skal aftales.

VURDERING AF – FORHOLD I ARBEJDSMILJØET, DER ER MEDVIRKENDE TIL SYGEFRAVÆRET.

  • I og med at der er mange unge samlet på et sted, kan der være en større risiko for smittefare, når der er perioder med influenza, omgangssyge osv.
  • Perioder med svært belastede brugere, kan bevirke fysisk og psykisk belastninger og dermed en større modtagelighed for, at blive smittet med influenza, forkølelse, omgangssyge og ramt af stresssymptomer ift. de udfordringer der kan være ved unge med høj belastningsgrad.

Fokuspunkter:

  • Alle medarbejder skal registrerer og psykiske og fysiske belastninger – det bliver de mindet om når de logger af planner. Vi gennemgår de samlede belastninger  hvert kvartal på p-møde.
  • Arbejdsmiljøforholdene skal gennemgås og justeres på personalemøderne 1 gang årligt.
  • Sygefraværet gennemgås en gang om året i arbejdsmiljøudvalget.
  • Alle nyansatte skal læse APV mappen, personalehåndbog og arbejdsmiljøforhold beskrivelserne indenfor den første 14 dage af deres ansættelsesperiode.